fredag 4 december 2009

Vilken dag!

Det blev varmt i hjärtat när jag återsåg skolan som jag fått äran att göra min verksamhetsförlagda utbildning på. Det var inga problem att kvittera ut nycklar och det var kära hälsningar i fikarummet. Den här dagen kändes dock speciell, känslan förstärktes säkert av att jag var i kostym. Denna dag skulle jag inte bara vara i min lärarroll, utan även ta rollen som EU:s ministerråds sekretariat. Min praktikskola var nämligen denna dag arrangör för EU:s ministerråds klimatmöte 2009. Den ansvariga läraren M hade pyntat så fint i korridoren med flaggor och hon hade köpt dricka och jordnötter till förminglet. Vi pratade ihop oss med personen från GRUL som för dagen var fru mötesordförande.

Jag satte mig bakom inskrivningsdisken som var iklädd en EU-flagga. Delegaterna började komma. Det var roligt att se att alla verkligen klätt upp sig, allt för att göra denna dag och detta rollspel lyckat. De skrev in sig, registrerade varsin dator, fick landskyltar och började prata ihop sig i sina delegationer. De var 2-4 elever i varje delegation och antalet delegationer uppgick till 13.

Kvart över tio öppnades plenisalen och delegationerna intog sina platser. Fru ordförande öppnade mötet och invigningstalade gjorde kommissionär Margot Wallström (Eller ja, M gjorde en mycket uppskattad tolkning av Margot Wallström). Alla delegationer höll därefter varsitt inledningstal. Blev imponerad över många av talen, vissa var på originalspråk med delagatmedlemmar som tolk medan andra var bara på svenska. Många var välgenomarbetade och väl framförda. Fru ordförande gick därefter igenom mötesreglerna och släppte ordet fritt. När klubban slog i bordet och ordet släpptes fritt, kände jag lite oro, vad ska hända nu? kommer eleverna våga säga något? Jag skulle aldrig behövt vara orolig, de skötte det så bra, begärde ordningsfråga och öppnade för allmän debatt. Här ställde sig delegation efter delegation och pratade vitt och brett om klimatpåverkan och lagförslag. Det är klart det var lite skakigt i början med reglerna om replik, fråga och ytterligare ordningsfrågor, men med fru ordförande vid klubban var detta ett minimalt problem, och eleverna lärde sig otroligt snabbt. Vipps, så hade förhandlingarna pågått i en och en halv timme och det var mötets mening att ta lunch på 60 minuter. Hallå? var tog tiden vägen?

Vi lunchade i skolmatsalen, och det var trevligt att få forma tankarna kring dagens intryck med M och fru ordförande. Vi hoppades att delegationerna efter lunchen skulle väcka lite sakdebatt och kanske rösta om något lagförslag. Eleverna hade upenbarligen samma önskan och eftermiddagen präglades av sakdebatter om specifika lagförslag. Två lagförslag togs till votering men avslogs. Den ena på grund av för få delegationer var för och den andra för att för många av de delegationer med stort antal röster var emot. Det fanns ett för dagen uträknat viktningssystem i enlighet med det som finns i Ministerrådet. Voteringen kunde följas på projektor. Det väcktes mycket känslor under voteringen och lobbandet för förslagen vilket är försåtligt. Klockan 15 begärdes att mötet skulle ajourneras.

Som rubriken skriver vilken dag. Det var så himla roligt att se alla elever som hade förberett sig och försökte ge allt för att få till stånd bra förhandlingar. Jag var så full av intryck när jag gick därifrån och kan bara tänka mig hur utvecklande det måste ha varit för eleverna. Anledningen till att man blir lärare är just när man kan se elevers utveckling, och idag såg man det på ett konkret sätt. Det är dagar som denna som man känner att det inte finns något bättre yrke än läraryrket. Nu har M gjort ett kanonjobb med förberedelserna, det måste ha varit ett tungt lass att dra, men hon ska vara så nöjd med resultatet. Denna typ av aktiviteter är ett så himla trevliga inslag i skolan, det ska verkligen premieras. Jag vill tacka eleverna för att deras aktiva deltagande, M och fru ordförande för ett väl utfört arbete, denna dag är otroligt minnesvärd och har utvecklat mig mycket inför min framtida yrkesroll.

Nu får vi se när vi hörs igen.
Vänligen
Freddy Grip

1 kommentar: