fredag 27 november 2009

Sista dagen

Nu är stunden kommen, nycklar ska lämnas tillbaka, intyg har erhållits och det är dags att säga adjö för den här gången. Eller?

Efter att ha hållit ytterligare en matematik A lektion, temat var statistik och framförallt cirkeldiagram, tog jag och J del av två presentationer. Dels om Svenska skolan i Paris, eleverna här ges möjlighet att gå tvåan på en Svensk skola utomlands, och dels om det kommande rollspelet som ska genomföras nästa fredag. Rollspelet på fredag verkar otroligt spännande och givande. Det är organisationen GRUL som är en del av Göteborgsregionens Kommunalförbund som på uppdrag från Internationella programkontoret har en EU satsning och i det ingår att på 10 skolor ha EU-rollspel. Min skola har den förmånen att vara en av skolorna där ett EU-rollspel skall gå av stapeln. Tanken är att eleverna skall simulera ett ministermöte om klimat. De är tilldelade ett land de skall representera och får tid att söka information, skriva lagförslag och tal. På fredag spelas detta upp och hur det går, vet ingen. Det är så spännande så jag knappt kan bärga mig. Har pratat med ansvarig lärare på skolan och har möjlighet att hjälpa till med förberedelser och annat. Detta kommer tyvärr innebära att jag missar fredagens seminarium. Jag är otroligt kluven, men som det känns nu vill jag inte missa chansen till rollspelet. Har tagit kontakt med min seminarieledare för råd. GRUL fokuserar på upplevelsebaserat lärande. Det är mycket intressant. Det framhålls ofta att desto fler sinnen vi stimulerar under inlärning desto bättre befästs kunskapen. Att ibland göra liknande aktiviteter känns otroligt berikande. Även om det är pirrigt för eleverna att vara med om liknande övningar så är det min starka övertygelse att det är väldigt stimulerande. Kunskaperna sätts i sitt sammanhang, och man får träna på att göra anföranden och uppträda på sätt som inte hör till vardagen.

Några av er kanske undrar hur lektionen gick som jag nyss nämnde i förbifarten. Jag tycker det gick bra. Använde mig av min macbook och gjorde cirkeldiagram i Numbers (Mac OS motsvarighet till Excel). Återigen blir det himla mycket roligare om man har tid och möjlighet att förbereda sig. Undervisningshavet är så oändligt stort, det är bara på med sydvästen och ut och fiska upp mer spännande arbetsmoment och vinklar än redan använda.

Vid lunchbordet pratades lite skolpolitik. Sammanfattningsvis ville jag framhålla att: hur ska man få elever, lärare och andra samhällsaktörer att känna sig motiverade att verka i och känna tilltro till svensk skola om inte regeringen visar ett stort intresse? Jag tycker inte att det är att visa intresse om man inte tar tag i saken. För upp skolan på nationell statlig nivå, öka finansieringen till verksamhet och löner samt satsa på ett kvalitativt snarare än kvantitativt utbildningsväsende.

Med dessa ord vill jag tacka trogna läsare. Hoppas vi hörs igen. Det har varit otroligt givande att få uttrycka sina tankar och funderingar här. Till alla er på min praktikskola vill jag framföra mina varmaste lyckönskningar. Till min handledare och de lärare vi har fått följa vill jag säga att jag har uppskattat tiden på min praktik så otroligt mycket. Kommer sakna er massor, men misströsta icke, vi ses snart igen, kanske till och med på fredag.

Väl mött
Freddy Grip

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar